이화여자대학교 경영대학

모바일메뉴열기
 
 

인사

1학기

TIP! 클릭하시면 교과목 소개 및 상세사항을 확인하실 수 있습니다.

1학기학수번호, 교과목명(국문), 교과목명(영문)으로 구성된 1학기 교과과정을 나타내는 표
학수번호 교과목명(국문) 교과목명(영문)
G12868 조직구조론 Organizational structure

조직구조론 Organizational structure

경영조직을 거시적 관점에서 접근하면서 조직내 직무의 특성, 고객에 따른 grouping, 분업과 조정의 원리, 그리고 권한의 배분과 계층간, 부서간 업무의 흐름, 기능제 조직, 사업부제 조직, 혼합조직, 매트릭스 조직 같은 구조 형태와 조직설계에 관련된 이론과 사례를 연구한다.

The purpose of this course is to explore the nature of organization theory and organization design. The course deals with issues in organizational technologies and the relationship between technology and organizational structure. We will also examine how the environment influences organization design.

G12871 인적자원관리세미나 Seminar in Human Resource Management

인적자원관리세미나 Seminar in Human Resource Management

경영조직의 구성원들이 지니고 있는 잠재적 능력을 최대한으로 발전시키고 이를 효과적으로 이용할 수 있는 관리 방안을 체계적으로 연구한다. 주요 논제로는 인적자원의 확보, 개발, 보상 및 유지와 관련된 주요 이론들이다.

The course provides graduate students with an overview of human resource management theories and practices. Objectives of this course are to encourage an understanding of issues in human resource development, recruitment and selection, career development programs, and compensation policies and schemes.

G12873 보상관리 Compensation management

보상관리 Compensation management

기업이 근로의 대가로 지급하는 임금, 복리후생, 각종 인센티브의 형태와 지급 방법에 대해서 학습하며 보상체계가 근로자의 작업동기 유발, 직무만족에 어떤 영향을 미치는지에 대해서 이론과 실무를 겸한 분석을 실시하고 바람직한 보상시스템의 구축을 위해 필요한 요소들은 무엇인지 연구한다.

The course is designed to provide graduate students with an overview of compsation strategies and schemes in business organizations. The course covers issues in seniority-based, skill-based, competency-based, and performance-based pay and management of fringe benefits. We explore reward objectives, advantages, and disadvantages of the current pay plans implemented in organizations.

G12875 조직변화론 Organizational Change and Development

조직변화론 Organizational Change and Development

개인, 집단, 조직을 모두 개선시키는 것을 목표로 하는 조직개발은 다양한 기법들을 동원하고 있는데, 이 기법들의 장단점을 분석하고 조직유효성을 달성하는 데 공헌하는 조직개발 전략은 어떤 것인지를 이론과 사례를 중심으로 연구한다.

The course explores how organizations change and how managers direct and innovation and change process. The course focuses on organization development interventions using knowledge and techniques from the behavioral sciences to improve performance through trust, problem-solving, employee empowerment and participation, team building, sensitivity training.

G12876 국제기업의인사관리 Personal Management for International Corporation

국제기업의인사관리 Personal Management for International Corporation

기업의 국제활동을 수행하는 해외파견인력의 모집과 선발, 교육 및 파견, 그리고 본사에의 귀환과 재적응과 관련된 인사관리상의 제문제를 다룬다. 국내와는 사뭇 다른 해외 현지의 환경과 인사관행, 그리고 현지채용인의 문제를 효율적으로 처리하기 위한 국제적 인적자원관리의 기법과 다국적기업의 인사관리 실무에 대해 체계적으로 연구한다.

The course deals with the role of Human Resource Management in different cultural contexts and the dimensions along which cultures may differ. The course covers issues regarding the management of international employees, levels of global participation, managing expatriates in global markets: recruiting and selection, training and development, compensation and reacculturation of expatriates.

G12878 조직과 인지심리 Organization and Cognitive Psychology

조직과 인지심리 Organization and Cognitive Psychology

인간행동을 연구하는 데 있어서 정신과정의 역할을 강조하는 인지심리학적 방법을 응용하여 조직내 개인이 기억을 바탕으로 사고하고 계획하고 주위 환경적 자극에 선택적으로 반응하는 인간의 조직내 행동을 이해, 설명, 예측하는 데 있어서 인지기능과 인지과정에 초점을 두고 학습한다. 또한, 이와 관련된 조직행동과 사회ㆍ심리적인 여러 주제들을 학습한다.

The course provides graduate students with an understanding of cognitive psychology and related issues. The course deals with issues in social perception, behavioral self-management, modern motivation theories, and decision-making styles.

G12879 조직환경론 Organizational Environment

조직환경론 Organizational Environment

조직과 환경간 관계를 분석하고 조직유효성과 환경, 조직전략과 환경간의 관계를 연구하는 것이 교과의 목적이다. 전략적 접근법, 문화적 접근법, 경제적 접근법, 자원의존 접근법, 조직생태학적 접근법, 사회 정책적 접근법 등 이론들을 체계적으로 학습한다.

The purpose of this course is to develop a framework for assessing environments and how organizations can respond to them. We will identify the organizational domain and the sectors that influence the organization. The course covers two major environmental forces on the organization-the need for information and the need for resources.

2학기

TIP! 클릭하시면 교과목 소개 및 상세사항을 확인하실 수 있습니다.

2학기학수번호, 교과목명(국문), 교과목명(영문)으로 구성된 2학기 교과과정을 나타내는 표
학수번호 교과목명(국문) 교과목명(영문)
G13007 조직행위론세미나 Seminar in Organizational Behavior

조직행위론세미나 Seminar in Organizational Behavior

개인별 및 소집단별로 조직구성원들의 행동을 분석하여 구성원들이 가지고 있는 욕구를 이해하고 이의 충족 방안을 조직의 관점에서 탐구하며, 아울러 구성원들을 개인별 또는 소집단별로 경영활동에 자발적으로 참여시키기 위한 제 원리를 연구한다.

The course is designed to provide graduate students with an overview of behavioral science theory, research, and practice. This course applies theories of individual behavior, group behavior, and organizational dynamics to solve a host of performance-based problems associated with organizational effectiveness.

G13009 인사평가시스템 Performance Appraisal Systems

인사평가시스템 Performance Appraisal Systems

조직구성원의 능력, 인성, 및 업적을 평가하는 인사평가에 있어서 역사적이고 이론적인 배경을 학습하고 최근의 동향에 대해 살펴보고 인사평가의 기준과 논거, 에세이식 평가, 특질평가, 중요사건 서술법, 행위기준 고과법, 목표관리법 등 각종 인사평가 기법의 신뢰도와 타당도, 그리고 평가결과의 조정법에 대해 체계적으로 학습한다.

The course deals with performance management and appraisals of employees. The course covers issues in behavior-oriented appraisals, 360-degree feedback, common errors in appraisal, reliability and validity of evaluation instruments, and evaluation philosophies.

G13010 조직문화론 Organizational Culture

조직문화론 Organizational Culture

조직구성원의 행동규범과 가치체계, 신념, 그리고 조직의 기본 전제와 같은 조직문화의 구성요소들에 관해 체계적으로 연구하며, 조직문화의 창조와 변화의 메커니즘과 관련된 국내외의 이론과 사례의 학습을 통해서 바람직한 조직문화에 대한 시각을 확립한다.

The course explores ideas about organizational culture and associated artifacts, beliefs, values and assumptions and how these are influenced by organizations. The course provides graduate students with an overview of nature of organizational culture, its origin and purpose, and culture change interventions.

G13012 현대적리더십연구 Leadership in Modern Organizations

현대적리더십연구 Leadership in Modern Organizations

현대조직을 움직이는 동력이라고 할 수 있는 리더십에 관련된 이론과 실제를 연구한다. 특히 변혁적 리더십, 비전이 있는 리더십, 수퍼 리더십과 같은 현대적 리더십이론들을 두루 학습하고 구성원의 모티베이션과 조직의 성과를 이끌어낼 수 있는 효과적인 리더십은 어떤 것인지에 대해서 이론과 사례를 중심으로 연구한다.

The course is designed to provide graduate students an overview of leaders and leadership today. The course covers perspectives and theories of leadership, such as trait theory, behaviral styles theory, contingency theory, transactional and transformational leadership theory, and other contemporary perspectives of leadership.

G13014 인적자원개발론 Human Resource Development

인적자원개발론 Human Resource Development

근로자의 지식, 기술 및 태도를 향상시키기 위한 인사관리상의 실천방안을 마련하고 인적자원의 중장기적인 활용과 개발을 위한 교육프로그램, 경력관리제도, 승진제도를 이론과 실무 양면에 걸쳐 연구한다.

The course provides graduate students with an overview of human resource development and related issues. The course deals with topics such as national human resource development, assessment of training needs, development of training programs, training evaluation,e-learning, and career management.

G13015 거시조직이론 Macro Organizational Theory

거시조직이론 Macro Organizational Theory

관료주의 이론, 자원의존 이론, 조직 생태학, 제도론 및 소설 네트워크 이론 등을 통해 조직의 공식적 구조와 비공식적 구조의 선행 요인 및 후행 효과를 분석하고 조직의 행위를 설명하며 특히 제반 이론들의 차이점과 유사점 및 설명력의 한계 분석을 통해 학생들로 하여금 비판적 사고능력을 기르는 동시에 효과적 효율적 조직 구조설계에 바탕이 되는 이론을 갖게끔 한다.

This course discusses issues involving structures and behaviors of organizations as collective actors of the modern society. Through inter-disciplinary approaches including sociology and economics, it discusses topics such as what an organization is, how organizational boundaries and industrial boundaries are defined, why organizations structure themselves and act in particular ways and why organization are similar or dissimilar to each other.

G13017 인사조직연구방법론 Empirical Research Methods in Management

인사조직연구방법론 Empirical Research Methods in Management

인적자원의 모집과 선발, 개발, 배치, 전환, 이직 및 퇴직, 보상관리 등 인적자원관리의 분야들 중에서 시의성이 있으며 집중적으로 탐구해야할 주제들을 선정하여 문헌 조사와 기업 실무 지향적인 실증분석을 병행하여 심층적으로 연구한다.

The course deals with special topics in contemporary Human Resource Management. The course covers issues in HRM strategies, competency-based evaluation and compensation, attracting and retaining talents, e-HR, e-learning, and actional learning.