이화여자대학교 경영대학

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전략

1학기

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1학기학수번호, 교과목명(국문), 교과목명(영문)으로 구성된 1학기 교과과정을 나타내는 표
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G12882 여성과경영특수문제 Special Topics in Women in Management

여성과경영특수문제 Special Topics in Women in Management

지식정보 사회로 진입에 따라 중요성이 더욱 강조되고 있는 여성인력의 개발 및 전략적 활용방안에 대해서 체계적으로 학습하는 것을 교과의 목표로 한다. 조직내 남녀불평등의 해소방안, 여성관리자의 경력개발, 여성관리자의 리더십, 유리장애물(glass ceiling)현상 등 여성과 경영에 관련된 특수 주제를 선정하고 이에 대해 강의와 토론을 통해 이론과 실무가 결합된 방법으로 학습과 연구를 전개한다.

The course deals with special topics in women in management. The course covers topics such as factors affecting women's access to managerial position , the major barriers including 'glass ceiling' debates and sexual harassment and career development for women managers.

G12883 국제경영전략 Global Strategic Management

국제경영전략 Global Strategic Management

본 과목에서는 글로벌환경에서 다국적 기업이 직면하는 전략적, 조직적 사안에 대해서 학습한다. 본 과목의 목적은 "다국적기업이 글로벌 환경에서 지속적인 경쟁우위를 유지하는 방법"에 대해서 학습하는 것이다.

In this course students will study and experience the strategic and organizational challenges facing multinational corporations (MNCs). The central question to consider throughout this course is: How do MNCs create and sustain competitive advantage in the global market place.

G12886 최고경영자의기업전략 Top Manager's Corporate Strategy

최고경영자의기업전략 Top Manager's Corporate Strategy

본 과목은 기업의 최고경영팀이 경영자원을 효과적으로 관리하여 기업의 경영성과를 향상시키는 방안에 대해서 학습하고자 한다. 이를 위해서 최고경영팀의 구성 형태가 기업성과에 미치는 효과에 대해서 구체적으로 살펴보고자 한다.

This course aims to help students understand how top management plays a central role in managing firm resources and how top managers are responsible for assembling and allocating organizational resources.

G12888 벤처경영전략 Venture Management Strategy

벤처경영전략 Venture Management Strategy

벤처기업의 경영환경을 분석하고 성공과 실패요인, 자원과 역량에 대해 체계적으로 학습한다. 또한 지속 가능한 경쟁우위를 확보하기 위한 경영전략을 모색하며 위험의 평가 및 관리, 사업 타당성 분석 등 벤처기업의 구체적인 경영전략을 학습한다.

This course is designed for those students interested in creating a new business venture, acquiring an existing business, working in industries that serve the entrepreneur, or students who simply wish to familiarize themselves with the concepts, issues, and techniques of new venture creation strategy and entrepreneurship.

G13019 경영전략 Strategic Management

경영전략 Strategic Management

기업이 직면하는 전략적 이슈와 문제해결방식을 배우는 데 있어, 기존에 갖고 있던 경영학에 대한 다각적 지식을 활용, 적용할 수 있는 능력을 배양한다. 특히, 기업들이 경쟁우위를 창출하고 유지하기 위해서 전략적 대안들을 어떻게 수립하고 시행하는지 공부한다.

This course intends to enable students to bring together all of their learned functional skills and utilize them to study strategic issues or problems associated with top management and the total organization. More specifically, this course focuses on strategy formulation, implementation and control at corporate and business levels to understand how companies create and sustain competitive advantage.

2학기

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G13020 전략적제휴론 Strategic Alliances

전략적제휴론 Strategic Alliances

본 과목은 기업들이 전략적 제휴를 체결하는 동기와 전략적 제휴가 기업성과에 미치는 효과에 대해서 학습하고자 한다. 특히, 본 과목에서는 특정한 상황에 적합한 전략적 제휴를 모색함으로써 기업에게 실무적 시사점을 제공하고자 한다.

The purpose of this course is to study why firms form strategic alliances and how strategic alliances influence firm performance. In particular, this course intends to provide practical implications to students by investigating a more effective type of strategic alliances to a specific context.

G13022 경영혁신전략 Management Innovation Strategy

경영혁신전략 Management Innovation Strategy

기술, 제품, 관리상의 혁신이 기업의 경쟁우위 확보 및 중장기 성장에 미치는 영향을 이해한 후, 혁신 활동 증진을 위해 내외부 환경을 분석하고 조직 역량을 개발하는 전략적 접근 방안을 살펴본다.

This course focues on how to analyze internal and external environment and develop organization capabilities. The dynamic effect of technological, product, and/or managerial innovations on a firm's competitive advantage and long-term performance is also reviewed.

G13024 전략경영사례분석 Case Analysis in Strategic Management

전략경영사례분석 Case Analysis in Strategic Management

기업과 최고경영자가 직면하는 경영 사례들에 대한 사례분석 방법을 통하여 기업들이 지속적인 경쟁우위를 창출하기 위해서 어떻게 환경분석을 수행하고, 어떻게 전략대안을 검토하며, 어떻게 실행 가능한 대안들을 선택하는지에 대해서 학습한다.

As a capstone course, Strategic Management is designed to integrate concepts of all functional disciplines with a special focus on strategy formulation, implementation and control at corporate and business levels. In this course we will conduct case analyses for understanding how strategic management tools can be applies in real situations.

G13026 기업지배와M&A전략 Corporate Governance and M&A Strategy

기업지배와M&A전략 Corporate Governance and M&A Strategy

다양한 이해관계자의 가치를 제고할 수 있는 기업지배구조의 설계 및 운영 방안을 살펴보고, 주식회사 제도와 경영권 시장에 대한 이해를 바탕으로 효과적인 M&A 공격 및 방어 전략을 모색해본다.

This course aims to provide conceptual frameworks and practical knowledge that enable managers to improve corperate governance from the perspective of various stakeholders. The nature of incorporation and the market for control is also examined with a view to form and execute offensive as well as defensive M&A strategies.